Contact
Vestiging Heerenveen
Pluto 3
8448 CM Heerenveen
Routebeschrijving
Contact
Vestiging Amsterdam
Pedro de Medinalaan 1-9
1086 XK Amsterdam
Routebeschrijving
Bio-CNG is de duurzame variant van CNG (Compressed Natural Gas) en heeft als bron bijvoorbeeld rioolwaterzuivering, afvalverwerking en/of GFT. OG verkoopt uitsluitend 100% Bio-CNG op al haar tanklocaties. Bio-CNG is well-to-wheel één van de schoonste brandstoffen. Door op Bio-CNG te rijden reduceer je 90% CO2 t.o.v. benzine of diesel.
Bio-CNG is goedkoper dan de traditionele brandstoffen
Een afstand van 500 km kan je op Bio-CNG voor € 25,- afleggen. Bij benzine betaal je al snel €52,- en met diesel kom je uit op €33,- (getallen gebaseerd op een VW Polo, 2019). Vergeleken met benzine bespaar je met Groengas meer dan 40% op de brandstofkosten.
Een bijkomend voordeel van vrachtwagens op Bio-CNG, ze zijn 50% stiller waardoor je buiten venstertijden mag laden en lossen. Daarbij hoef je voor vrachtwagens in Duitsland geen wegenbelasting (maut) te betalen, dit kan transporteurs veel geld besparen.
Minder CO2 uitstoot
Het gebruik van Bio-CNG vermindert de CO2-uitstoot en verbetert de luchtkwaliteit. Doordat Bio-CNG van biogas is gemaakt, komt 90% minder CO2 in de lucht. Uit onderzoek blijkt dat rijden op Bio-CNG het milieuvriendelijkst. Daarnaast verbetert ook de luchtkwaliteit doordat er fijnstof en NOx minder geconcentreerd aanwezig is. (Bron: Rijden op Groen Gas, Juni 2009, Creatieve Energie). Een ander bijkomend voordeel van Bio-CNG is, dat het gas wordt aangeleverd via het gasnetwerk. Er hoeven dus geen vrachtwagens te rijden om het gas aan te leveren bij de tanklocaties.
Bio-CNG is in verhouding goedkoop. Het is tot 40% goedkoper dan de fossiele brandstoffen.
Voor iedereen is het rijden op Bio-CNG geschikt. In de personenvoertuigen zijn er veel modellen af-fabriek beschikbaar en er zijn ook al genoeg gebruikte auto’s te vinden via www.smartgreencars.nl.
Voor bestelbussen zijn er zowel af-fabriek en occasions voldoende modellen beschikbaar. Tot slot wordt er veel voor Bio-CNG gekozen voor afvalinzamelings- en transportritten tot 500 kilometer.
Om op Bio-CNG te kunnen rijden, moet je auto beschikken over een gastank. Steeds meer automerken brengen af-fabriek gasmodellen op de markt. Kijk voor occasions op smartgreencars.nl. In veel gevallen is het ook mogelijk om een gastank in een benzineauto te laten plaatsen.
Rijden in een Bio-CNG-auto is vergelijkbaar met rijden in benzineauto. Een auto op Bio-CNG rijdt echter stiller. De huidige generatie gasmotoren beschikt over net zoveel vermogen als de traditionele tegenhangers.
De actieradius verschilt uiteraard per type voertuig. Steeds meer voertuigen worden af-fabriek geleverd met een ruime actieradius op Bio-CNG en een beperktere actieradius op benzine. De gemiddelde actieradius op Bio-CNG van een personenauto ligt tussen de 300 en ruim 500 km. Bij bestelbussen ligt de actieradius gemiddeld op 300-400 km en bij vrachtwagens tussen 100-200 km, afhankelijk van het formaat tank dat is ingebouwd.
De hoeveelheden gas worden gemeten in kilo’s, omdat gas niet vloeibaar is kun je het niet meten in liters.
Het aantal Bio-CNG-vulpunten in Nederland groeit snel. Helaas heeft nog niet ieder tankstation een Bio-CNG-vulpunt. Gemiddeld komt er één Bio-CNG-tanklocatie per maand bij.
Bekijk onze tanklocaties voor een actueel overzicht van Bio-CNG-vulpunten in Nederland en Duitsland.
Het tanken van Bio-CNG is net zo makkelijk als het tanken van benzine of diesel. Het kost ongeveer ook evenveel tijd.
Bijkomend voordeel van Bio-CNG tanken: handsfree tanken en geen vieze handen!
Jazeker, bij OG tank je naast Nederland ook in Duitsland en binnenkort ook in Zweden. Kijk voor een overzicht van buitenlandse stations op de website gibgas.de (https://www.gibgas.de/Tankstellen/Europainfos)
Ja, dat kan! Veel aanbieders van leaseauto’s bieden Bio-CNG-modellen.
Omdat Bio-CNG biologisch wordt opgevangen, is het een zeer duurzame en circulaire energiebron. Rijd je op Bio-CNG dan komt er vrijwel geen CO2, stikstof, fijnstof en NOx vrij. Ons Bio-CNG injecteren we in het reguliere gasnetwerk. Het voordeel hiervan is dat er geen transport met tankwagens naar de tankstations nodig is. Dit is veiliger en milieuvriendelijker.
In Beverwijk bij het HHNK (Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier) en Mijdrecht bij Waternet heeft OG haar eigen biogas productielocaties. Bij het proces van waterzuivering is slib het restproduct. Uit slib komt biogas vrij. Dit waardeert OG op tot de juiste kwaliteit en injecteert dit daarna in het gasnetwerk. OG is bezig met het bouwen van een derde biogas-productielocatie in Nederland.
Bio-CNG is de duurzame variant van aardgas. Aardgas komt uit een eindige, fossiele bron. Bio-CNGwordt gemaakt uit afvalstromen en rioolwaterzuivering. Hierdoor is Bio-CNG circulair en vrijwel CO2-neutraal. Bij OG tankt u altijd 100% Bio-CNG.
CNG staat voor Compressed Natural Gas en is aardgas onder druk. CNG dat gemaakt wordt vanuit het Nederlandse aardgasnetwerk bevat 78% methaan. CNG+ wordt gemaakt door vloeibare LNG te comprimeren en op te warmen.
CNG+ dat gemaakt wordt uit LNG bevat ongeveer 95% methaan. Hierdoor kan er op deze brandstof (CNG+) tot 20% meer kilometers gereden worden dan op CNG uit het Nederlands aardgasnetwerk.
OG heeft in samenwerking met DCB Energy CNG+ locaties in Den Hoorn, Europoort Rotterdam, Venlo en Borne. Binnenkort is er ook CNG+ beschikbaar in Schiphol.
Nee. Uit bijna alle organische afvalstromen kan biogas worden opgevangen. Afval zal er altijd zijn.
Bio-CNG is 100% veilig
De netbeheerder van het gasnetwerk heeft duidelijke afspraken met de invoerders van Bio-CNG. Deze partijen houden de kwaliteit en de veiligheidsmaatregelen in de gaten. Het rijden op Bio-CNG en tanken van Bio-CNG is ook zeer veilig. Het is zelfs veiliger dan traditionele brandstoffen. Bio-CNG vat namelijk minder snel vlam, is lichter dan lucht en vervliegt wanneer het vrijkomt. Dit maakt het veilig om op onbemande tankstations Bio-CNG aan te bieden.
Nee. Bio-CNG is de biologische, niet-fossiele, variant van CNG (Compressed Natural Gas, ofwel aardgas). LPG staat voor Liquified Petroleum Gas en wordt in de volksmond vaak autogas genoemd. LPG ontstaat bij productie en behandeling van aardgas en aardolie en is dus een fossiele brandstof.
Verder is Bio-CNG een vluchtig gas en vervliegt als het vrij komt. Daarom mag Bio-CNG ook op onbemande tankstations verkocht worden. LPG is daarentegen vloeibaar en zwaarder dan lucht. Als LPG ontsnapt, ontstaat er explosiegevaar.
Daarom mag LPG alleen onder toezicht verkocht worden en zijn LPG-voertuigen in sommige ondergrondse parkeergarages en tunnels niet toegestaan.
Nee, Bio-CNG wordt namelijk niet gemaakt van voedsel. Het wordt opgevangen uit afvalstromen en rioolwaterzuivering.
Elektrisch rijden houdt in dat je een auto met een laadpaal oplaadt door middel van stroom. Een elektrische auto heeft een elektromotor die zorgt voor de aandrijving. De batterij van een elektrische auto zorgt voor de opslag van het stroom, zodat je ook verder kunt rijden dan je eigen oprit.
Momenteel zijn er voornamelijk elektrische personenauto’s af-fabriek beschikbaar. Het is geschikt voor de rijders die niet te veel kilometers maken en de mogelijkheid hebben om thuis en/of op het werk te laden en eventueel te snelladen wanneer er van de standaard route wordt afgeweken.
OrangeGas levert uitsluitend groene stroom aan de snelladers. De groene stroom komt van boerderijen uit Nederland, waar met windmolens energie wordt opgewekt. Daarbij is OrangeGas bezig met eigen zonneparken om hun eigen stroom te kunnen produceren en doorzetten naar de snelladers.
Elektrisch rijden is stil en schoon. Daarbij is er nu voor zakelijke rijders een lagere bijtelling waardoor de leasekosten voor de bestuurder laag zijn.
Voor leaserijders is er nu nog een lagere bijtelling voor elektrisch rijden (weliswaar over een hoger aanschafbedrag). De lagere bijtelling geldt tot een bepaald bedrag. Over de extra aanschafwaarde dient 22% bijtelling te worden betaald.
2020 | 2021 | 2022 | |
Bijtelling | 8% | 12% | 16% |
Voor maximaal bedrag |
€45.000 | €40.000 | €40.000 |
Het laden van een elektrisch voertuig is goedkoop. Bij een publieke laadpaal zit je op gemiddeld 34 cent per kWh en bij een snellaadpaal langs de snelweg op circa 65 cent per kWh. Indien je thuis laadt is het tarief ongeveer 22 cent per kWh. OrangeGas hanteert voor het snelladen de laagste prijs van Nederland, namelijk 35 cent per KWh. Let op: sommige aanbieders werken met een starttarief van bijvoorbeeld 3 euro.
Voor de particulier is het financiële voordeel minder van toepassing bij elektrische auto’s. De aanschafwaarde van een elektrische auto voor particulieren ligt vaak te hoog en tweedehands is er nog weinig te koop door de levensduur van de elektrische auto’s.
Ja, een elektrische auto voldoet aan alle veiligheidseisen. De auto maakt bijna geen geluid. Hierdoor horen voetgangers de auto vaak niet aankomen. Wij raden je daarom aan als bestuurder hiervan bewust te zijn. Houdt daarnaast ook rekening met het laadsnoer bij het opladen van de auto, je kan hier over struikelen.
Je kan met een elektrische auto langzaam- en snelladen. Het snelladen is alleen nog niet voor alle voertuigen geschikt. De snelladers staan vaak op strategische locaties dichtbij de snelweg, op bedrijventerreinen of zijn geïntegreerd op tankstations. Er zijn verschillende type snelladers waar je met andere snelheden kan laden en/of alleen bepaalde type voertuigen kan laden.
De langzame laders tref je bijvoorbeeld aan in parkeergarages, bij fastfoodketens, hotels etc. Sommige werkgevers bieden ook laadmogelijkheden aan. Tot slot kan er via de leasemaatschappij soms ook een lader voor thuis worden geleverd, dit kan alleen indien je beschikt over een eigen oprit. Voor meer technische en specifieke informatie over het laden verwijzen wij je graag door naar www.nederlandelektrisch.nl
De laadtijd is afhankelijk van hoe leeg de accu is, hoe snel de auto kan laden en welke laadpaal er beschikbaar is. Wanneer je een elektrische auto thuis laadt met een met een 220 Volt-aansluiting en een lege accu moet je rekenen op een laadtijd van 8 uur. Bij een standaard publiek laadpunt zal dit ongeveer 2 tot 4 uur bedragen bij een lege accu. Wanneer je met een lege accu gebruik maakt van een snellaadpaal is auto met maximaal 30 minuten voor minimaal 80 procent geladen.
De OrangeGas snellaadpunten tref je aan op de website onder tanklocaties. Als je onderweg bent is de OrangeGas-app een aanrader voor het vinden van de dichtstbijzijnde tanklocatie. Voor alle overige laadpunten in Nederland verwijzen wij je graag door naar: https://nederlandelektrisch.nl/opladen/waar-kan-ik-laden-in-nederland
De actieradius van een elektrische auto is erg verschillend. Ook kan er een groot verschil zitten tussen de actieradius ‘volgens het boekje’ en de werkelijkheid. OrangeGas gebruikt daarom graag de website: https://ev-database.nl waar je zowel de fabriekscijfers als de werkelijke cijfers getoond worden. De meeste gangbare auto’s hebben een actieradius tussen de 150 en 300 kilometer.
Een elektrische auto stoot tank-to-wheel (uit de uitlaat) niets uit. Dit wordt daarom ook wel zero emission genoemd. Wanneer je well-to-wheel meet is elektrisch minder schoon in verband met de CO2 uitstoot bij batterijproductie, bandenslijtage en het rijden op grijze stroom. Wanneer er gebruik gemaakt wordt van groene stroom scheel het enorm.
Je hebt een laadpas nodig om te kunnen laden. Er kan nu nog niet met de pinpas of creditcard worden betaald. Ook wordt er vaak gewerkt met een abonnement. Bekijk alle mogelijkheden op: https://laadpas.com.
Jazeker, dat kan. Veel aanbieders van leasemaatschappijen bieden elektrische auto's aan.
Er zijn bedrijven die auto’s kunnen ombouwen naar een elektrische auto. Inmiddels zijn er ook veel verschillende auto’s af-fabriek verkrijgbaar.
In het buitenland wordt de infrastructuur van snelladen steeds beter. Deze website biedt een overzicht van de laadinfrastructuur in het buitenland: https://nederlandelektrisch.nl/opladen/laden-in-het-buitenland.
OrangeGas is momenteel het goedkoopste! Voor maar € 0,35 per kWh en zonder starttarief zijn wij de goedkoopste aanbieder voor snelladen. Daarbij is het 100% groene stroom, zo lokaal mogelijk geproduceerd. OrangeGas is momenteel hard bezig met uitbreiden van haar netwerk.
Op onze website onder ‘voertuigen’ tref je alle beschikbare elektrische modellen aan.
Waterstof is een onschadelijk gas, het meest-voorkomende in het universum. Deze gas wordt omgezet naar elektriciteit zonder CO2-uitstoot. Dit komt namelijk omdat het gewoon gemaakt is van water. De scheikundige definitie van zuiver water (wat zuiverder is dan het water wat je elke dag probeert binnen te krijgen) bestaat uit twee delen, namelijk waterstof en zuurstof (H2O). Door elektrolyse (simpel gezegd een proces waarbij water onder stroom wordt gezet) kan je zuurstof en waterstof scheiden.
Als de waterstof vervolgens weer in aanraking komt met zuurstof, komt er heel veel energie vrij. Zoveel energie om er auto’s op te laten rijden. Dit allemaal zonder uitstoot, het enige restproduct is water. Wanneer er dus voor elektrolyse alleen groene energie gebruikt wordt, zoals wind- of zonne-energie, dan is waterstof CO2-neutraal.
Meer informatie hierover volgt binnenkort.
Momenteel wordt het meest op waterstof gereden door leaserijders, openbaar vervoer en taxibedrijven. Dit komt omdat er in aanbestedingen vanuit de overheid schone voertuigen steeds vaker een vereiste zijn. De vervoersbewegingen die meer kilometers rijden en niet uitkomen met batterij-elektrisch kiezen vaak voor Groengas of waterstof.
Waterstof dat met hernieuwbare energie is gemaakt, is volledig CO2-vrij. Indien het gebruikt wordt voor de opwekking van elektriciteit, dan is schoon water de enige emissie. Waterstof is ook eenvoudig op te slaan en te transporteren. Hernieuwbare energiebronnen worden hiermee dus optimaal benut. Daarnaast is waterstof letterlijk overal en dat maakt het ook nog eens een opwindende bron van energie.
Het rijden op waterstof is zeer schoon en stil. Ook is je actieradius beter dan andere schone brandstoffen. Met een waterstofauto rijd je gemiddel 500 tot 650 kilometer. Tot slot tank je binnen 5 minuten af zoals je dit nu ook gewend bent.
Ook voor waterstofauto’s heb je te maken met een lagere bijtelling:
2020 | 2021 | 2022 | |
Bijtelling | 8% | 12% | 16% |
Voor batterij-elektrisch rijden geldt deze bijtelling ook, echter tot en met een bepaald bedrag. Voor waterstof is dit niet aan de orde en geldt deze bijtelling voor het gehele bedrag.
Qua brandstofkosten kan dit vergeleken worden met benzine. De verwachting is wel dat de brandstofkosten en de aanschafwaarde van de auto’s zullen dalen de komende jaren.
Waterstof tanken is veilig, tankstations moeten aan strenge voorschriften voldoen. Waterstof is van zichzelf niet explosief. Zelfs als waterstof uit de tank zou ontsnappen, is het risico op brand of een explosie gering, niet hoger dan bijvoorbeeld bij benzine of LPG.
Het tanken van waterstof verschilt niet veel van het tanken van andere brandstoffen. Het lijkt het meest op het tanken van CNG/Groengas. Er zijn in Nederland vijf openbare waterstoftankstations waar je gewoon langs kan rijden om te tanken. Voor personenauto’s tank je 700 bar en voor bussen en vrachtwagens 350 bar.
Waterstof kan je bij OrangeGas gewoon met de reguliere passen tanken: pinpas, tankpas en eventueel een creditcard.
De OrangeGas tankpas bieden wij je gratis aan. Echter bij andere aanbieders dien je soms een aparte tag of eigen tankkaart aan te vragen. Dit kan je navragen bij de desbetreffende exploitant.
Voor het tanken in Duitsland is er wel een universele pas, namelijk de H2 live tankpas. https://h2.live/en/meinh2live
Op onze website onder ‘locaties’ tref je alle OrangeGas waterstoftankstations aan. Voor het complete netwerk verwijzen wij je graag naar: https://opwegmetwaterstof.nl/tanklocaties/
Tank-to-wheel stoot een waterstofauto niets uit. Well-to-wheel is dit afhankelijk van afkomst van waterstof. Grijs waterstof wordt veel uit aardgas gemaakt. Groene waterstof uit wind- en zonne-energie.
Jazeker. Dit is mogelijk. Een klein aantal aanbieders van leaseauto's bieden inmiddels een waterstof auto af-fabriek aan.
Ja dit kan, voor bussen en vrachtwagens wordt dit al veel gedaan. Zo wordt er bijvoorbeeld in een elektrische bus een waterstof range extender geplaatst waardoor je meer kilometers elektrisch kan rijden. Bij vrachtwagens worden ook dieselchassis omgebouwd naar waterstof. Er zijn ook bedrijven die bestelbussen en personenauto’s ombouwen naar waterstof.
Bij OrangeGas tank je groene waterstof. Daarbij bieden wij altijd tankfaciliteit voor personenauto’s (700 bar) en bussen/ vrachtwagens (350 bar). Bij ons kan je met de reguliere betaalmiddelen waterstof tanken. Bij andere aanbieders is dit niet per se het geval en moet je een aparte tag of tankpas aanvragen. Tot slot vinden wij kwaliteit en continuïteit erg belangrijk, daarom kan je altijd goed aftanken bij OrangeGas.
De actieradius van een waterstofauto is ongeveer tussen de 500 en 650 kilometer. Voor bussen en vrachtwagens is dit vaak maatwerk, waardoor het afhankelijk is van de grootte van de waterstoftank die er is ingebouwd.
De infrastructuur van waterstoftankstations wisselt enorm per land. Zo gaat Duitsland al richting de 100 waterstoftankstations waar je in België nog maar twee tankstations hebt. Voor alle tankstations in het buitenland kijk je op: https://h2.live/en/tankstellen
Af-fabriek zijn er momenteel twee auto’s beschikbaar. De Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. Op de website bij ‘voertuigen’ vind je meer informatie over deze auto’s. Tweedehands zijn er ook al waterstofauto’s beschikbaar. Kijk hiervoor op smartgreencars.nl.
HVO 100 is dé schone diesel vervanger. HVO 100 wordt geproduceerd uit hernieuwbare en duurzame grondstoffen. Het getal ‘100’ betekent dat het de pure vorm van HVO is. Zo wordt er door andere aanbieders ook HVO 20 verkocht, een mix tussen diesel (80%) en HVO (20%).
Doordat HVO 100 een vergelijkbare chemische samenstelling heeft met conventionele diesel brandstof, zijn er geen aanpassingen nodig aan de motoren of de distributiesystemen.
Biodiesel is een brandstof gemaakt uit hernieuwbare en duurzame bronnen welke als diesel kan worden ingezet.
Blauwe diesel: Dit is tevens een biodiesel echter met een blauwe kleur, waar HVO 100 transparant is.
GTL: Gas to liquid is een brandstof wat gemaakt wordt van fossiele bronnen zoals aardgas. Hierdoor is het veel minder duurzaam in vergelijking tot HVO 100.
Momenteel wordt HVO 100 voornamelijk ingezet voor vrachtwagens en (touringcar) bussen. HVO 100 kan namelijk in de nieuwere euro 5/ euro 6 dieselvrachtwagens worden gebruikt zonder aanpassingen. Voor de nieuwere bestelbussen is HVO 100 ook geschikt echter wordt er door de leverancier nog niet altijd goedkeuring/ garantie voor gegeven. Dit komt vaak doordat de leveranciers zelf simpelweg nog geen tests hebben kunnen doen. De voorspelling is dat er steeds meer voertuigen goedgekeurd worden voor HVO.
HVO 100 van OrangeGas komt uit reststromen van onder andere plantaardige vetten. Ook deze brandstof wordt zo lokaal mogelijk ingekocht.
Het voordeel van HVO 100 is dat dit in een bestaande (euro5/ euro6) vrachtwagen getankt kan worden. Hiervoor hoeven geen aanpassingen te worden gedaan. Daarbij is HVO 100 een circulaire brandstof waardoor er een CO2-reductie van bijna 90% is.
Een liter HVO 100 is niet goedkoper dan een liter diesel. Gemiddeld betaal je 0,15 eurocent exclusief BTW meer voor een liter HVO 100. Het kan echter een financieel voordeel opleveren wanneer je voor een opdrachtgever schoon dient te rijden. Je hoeft dan niet te investeren in nieuwe voertuigen. Het verbruik en de actieradius van een vrachtwagen op HVO 100 is hetzelfde als diesel.
Ja, het is veilig om op HVO 100 te rijden. HVO 100 is vergelijkbaar met diesel, ook in het kader van veiligheid. Voor bestelbussen en personenauto’s worden echter nog niet altijd garanties afgegeven vanuit de leverancier. Dit komt vaak omdat hier simpelweg de leveranciers zelf nog geen tests hebben kunnen doen. De voorspelling is dat er steeds meer voertuigen goedgekeurd worden voor HVO.
Het tanken van HVO 100 is precies hetzelfde als het tanken van diesel. Omdat het een nieuw product is, is het nog niet overal verkrijgbaar.
HVO 100 van OrangeGas kan je tanken in Geesburg en Hoogeveen. De ambitie van OrangeGas is om hierin de komende tijd nog sterk uit te breiden. Houd onze tanklocaties in de gaten voor de nieuwste HVO 100 tanklocaties.
Doordat HVO 100 uit hernieuwbare en duurzame grondstoffen gemaakt wordt, is reductie bijna 90% t.o.v. diesel. Ook de lokale emissies zoals fijnstof, NOx en zwaveloxiden zijn nihil.
Ook in het buitenland is HVO 100 verkrijgbaar. Omdat het een relatief nieuw product is, is er nog geen compleet overzicht van alle HVO 100 tanklocaties in Europa beschikbaar.
Momenteel biedt OrangeGas de laagste prijs aan de pomp voor HVO 100. Daarbij komt dat het een schoon product is, van goede kwaliteit. Het kan worden getankt in bestaande vrachtwagens waardoor er behoorlijke afname in CO2-uitstoot is.
De nieuwere diesel vrachtwagens, euro 5 en euro 6 zijn geschikt voor HVO100. Ook bestelbussen kunnen op HVO 100 rijden, echter wordt hier nog niet altijd goedkeuring voor gegeven vanuit de leverancier.
De actieradius van een vrachtwagen op HVO 100 is hetzelfde als op diesel.
LBG (Liquidfied Biogas) is de duurzame variant van LNG (vloeibaar gemaakt aardgas). LBG wordt vooral ingezet voor zwaar transport, scheepvaart en off grid toepassingen.
Momenteel verkoopt OrangeGas nog geen LBG. Echter zal dit altijd zo lokaal mogelijk ingekocht of zelf geproduceerd worden.
LBG wordt voornamelijk ingezet voor vrachtwagens en touringcars welke langere afstanden dienen te rijden en voor scheepsvaart.
Met het rijden op LBG heb je een goede actieradius. Er zijn LBG-vrachtwagens die zelfs 1500 kilometer op 1 tank kunnen afleggen. De tankduur is niet langer dan het tanken van de fossiele brandstoffen. Uiteraard is LBG een schone brandstof waardoor je tot 80% CO2 kan reduceren t.o.v. diesel. Tot slot maken de vrachtwagens tot 50% minder geluid en trillingen waardoor je soms buiten venstertijden mag laden en lossen. Al met al bevorderlijk voor de gezondheid van de chauffeurs.
De aanschaf van een LBG-vrachtwagen is wel duurder. Afhankelijk van het aantal kilometers en de genoemde bovenstaande voordelen is de extra investering terug te verdienen. Sterker nog kan je zelfs besparen met het rijden op LBG. Als je hierover meer wilt weten neem dan gerust contact met ons op.
Een liter LBG is goedkoper dan een liter diesel. Daarbij kan het voor vrachtwagens veel geld schelen in Duitsland, waar LBG-vrachtwagens geen maut (Duitse wegenbelasting) hoeven te betalen! Deze vrachtwagens zijn ook 50% stiller waardoor je buiten venstertijden mag laden en lossen. Steeds meer opdrachtgevers vragen om schoon vervoer, door te rijden op LBG kan je aanspraak maken op deze nieuwe opdrachten.
Ja, het is veilig om op LBG te rijden. Een LBG-/ LNG-voertuig voldoet aan hoge veiligheidseisen. In de tank is LBG vrij van zuurstof waardoor ontploffing en ontbranding niet mogelijk is.
Aan het tanken van LBG worden hoge veiligheidseisen gesteld. Hierdoor is het verplicht om de chauffeurs een tankinstructie te gegeven. Daarbij is het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen als een veiligheidsbril, cryogene handschoenen en dichte schoenen verplicht voor chauffeurs. Ook zijn bedekte armen en benen verplicht tijdens het tanken. Deze middelen beschermen de chauffeur tegen de koude temperatuur van -160 graden Celsius van LBG.
LBG tanken gaat anders dan je gewend bent. De chauffeurs zijn verplicht eerst een tankinstructie te volgen. OrangeGas zal deze aanbieden vanaf het openen van de eerste tankstations.
De chauffeurs dienen persoonlijke beschermingsmiddelen te dragen zoals een veiligheidsbril, cryogene handschoenen en dichte schoenen. Ook bedekte armen en benen zijn verplicht.
Er zijn momenteel nog weinig tot geen aanbieders van LBG. Echter hebben meerdere LNG-leveranciers aangegeven de ambitie te hebben binnenkort LBG te verkopen. Je kan LBG en LNG beide tanken met dezelfde vrachtwagen. Het netwerk van de LNG-tankstations kan je momenteel vinden via het LNG Platform: https://www.nationaallngplatform.nl/waar-kunnen-trucks-lng-tanken/
Een LBG-voertuig reduceert tot 80% CO2 uitstoot t.o.v. diesel.
De infrastructuur wordt steeds beter in de omringende landen. Hierdoor kiezen steeds meer transporteurs voor LNG/ LBG. Voor alle tanklocaties in het buitenland verwijzen wij je door naar: https://www.ngva.eu/stations-map/
Er zijn veel verschillende leveranciers van bekende merken die LNG/LBG-vrachtwagens en touringcars leveren. Welke dit precies zijn tref je aan in ons overzicht bij voertuigen.
Voor personenauto’s en bestelbussen is LBG geen gebruikelijke brandstof.
Er zijn mogelijkheden om je vrachtwagen om te laten bouwen. Er wordt dan een tank bijgeplaatst waardoor je dual fuel rijdt (dus op diesel en op LBG). Hier wordt overigens niet veel voor gekozen, omdat er inmiddels voldoende leveranciers af-fabriek voertuigen leveren op LBG. Het voordeel dat valt te behalen bij het rijden op LBG ligt vooral bij de brandstofkosten. Wanneer er in af-fabriek LBG vrachtwagen wordt gereden is het voordeel het grootst.
Afhankelijk van je tankinhoud kan een LBG-vrachtwagen wel tot 1500 kilometer rijden.
ED95 is 95% bio-ethanol die gebruikt wordt voor vrachtvoertuigen en bussen. Hiervoor is een aanpassing aan de motor noodzakelijk. Je hebt bio-ethanol ook voor personenvoertuigen. Dit wordt E85 genoemd.
Momenteel verkoopt OrangeGas nog geen ED95. Echter zal dit altijd zo lokaal mogelijk ingekocht of zelf geproduceerd worden.
Het rijden op ED95 is schoner en goedkoper in vergelijking tot diesel.
De vrachtwagen die geschikt is voor ED95 is ongeveer €10.000 euro duurder t.o.v. de dieselvariant. Dit is een kleine extra investering om te rijden op een schone brandstof. Echter kan je besparen op de brandstofkosten. De prijs aan de pomp is namelijk weer lager. In Zweden is de reguliere prijs aan de pomp €1,097 per liter. Opdrachtgevers vragen echter steeds vaker naar schoon vervoer waardoor je nieuwe business kan genereren.
Het tanken van ED95 is niet ingewikkeld en lijkt op het tanken van de reguliere brandstoffen.
Ja, uit recentelijke onderzoeken uit Zweden blijkt ED95 niet meer vlambaar te zijn dan benzine.
Momenteel zijn er nog geen ED95 tankstations in Nederland.
Door op ED95 te rijden in plaats van diesel, daalt de uitstoot van kooldioxide door bussen en vrachtwagens met maximaal 90%.
Voornamelijk in de Verenigde Staten, Brazilië en Zweden is ED95 populair.
OrangeGas verkoopt momenteel nog geen ED95. Indien het tankstation geopend is zal de ED95 altijd zo duurzaam mogelijk worden ingekocht en zo goedkoop mogelijk worden verkocht.
Scania is momenteel de enige leverancier van vrachtwagens die geschikt zijn voor ED95.
Volgens Scania is het verbruik nagenoeg gelijk aan een dieselvrachtwagen. De actieradius is afhankelijk de tankinhoud.
Vloeibaar CO2 is dé ideale dieselvervanger voor je koeling in de vrachtwagen. Vloeibaar CO2 is geruisloos en heeft een positieve invloed op de luchtkwaliteit. In de toekomst zal OrangeGas CO2 winnen uit haar eigen biogasinstallaties. Je vindt ons CO2-tankstation in Amsterdam.
Het vloeibare CO2 komt op dit moment van het bedrijf Thermoking. Thermoking haalt dit uit reststromen uit Nederland. OrangeGas is druk bezig met de realisatie van het winnen van CO2 uit eigen biogasinstallaties.
Voor vrachtwagens met Cryotech koeloplossing. De grootste afnemer zijn momenteel supermarktketens.
Met het tanken van vloeibare CO2 heb je verlaagde uitstoot van stikstofoxiden en fijnstof. Je hebt 90% koolstofreductie en rijdt uitzonderlijk stil. Hierdoor is de vrachtwagen stiller en mag je buiten de venstertijden laden en lossen. Ook heb je met vloeibare CO2 minder last van temperatuurswisselingen. Hierdoor heb je minder afgekeurde ladingen.
Vloeibare CO2 kost ongeveer € 0,16 per kilo. Een Cyrotech systeem heeft een 330 liter tank.
De OrangeGas vloeibare CO2 installatie staat in Amsterdam. OrangeGas heeft de ambitie hierin verder uit te breiden. Op dit moment zijn er zeven vloeibare CO2 locaties in Nederland. Welke locaties dit precies zijn zie je in dit overzicht: https://www.thermoking.nl/service-en-onderhoud/tanklocaties-cryotech
Vloeibare CO2 kan je tanken met een tag. Deze krijg je gratis bij het Cryotech systeem.
Voor alle vrachtwagens is vloeibare CO2 geschikt welke moeten koelen of vriezen. Hiervoor met een Cryotech systeem worden ingebouwd.
Het tanken van vloeibare CO2 is gemakkelijk. Je koppelt de nozzle aan het vulpunt op de vrachtwagen en drukt op start. Wanneer de vertanking klaar is geeft het systeem een seintje. Je kan dan afkoppelen.
Dit is zeer afhankelijk of je het systeem gebruikt voor koelen of vriezen, hoe vaak de deuren van je trailer geopend worden, de temperatuur buiten en de grootte van je trailer.