Nederland op weg naar uitbreiding - Nieuws - OrangeGas

Nieuws

Altijd up-to-date

Nederland op weg naar uitbreiding

Het Nederlandse bedrijf OrangeGas richt zich op Bio-CNG en andere duurzame energiebronnen. OrangeGas breidt het netwerk van tankstations enorm uit, en niet alleen op de thuismarkt. In een exclusief interview met het Duitse Gaz Energie onthult oprichter en CEO Marcel Borger de details van de strategie en de toekomstplannen van OrangeGas, maar geeft hij ook commentaar op de uitdagingen waar aanbieders van hernieuwbare energie voor staan.



Veel grote energiebedrijven met een hoog aandeel fossiele brandstoffen zijn ineens geïnteresseerd in aanbieders van duurzame energie, zodat zij kunnen voldoen aan de quota's voor duurzame energie die door de politiek worden gepropageerd. OrangeGas B.V., een bedrijf dat in 2008 in Nederland is opgericht, staat ook in het middelpunt van deze belangstelling. CEO Marcel Borger zegt met een ondeugende glimlach: "Ik krijg steeds aanbiedingen om te kopen." Maar de man van de overtuiging met de wilde manen geeft er de voorkeur aan om zijn bedrijf uit te breiden, dat 83 Bio-CNG tankstations in zijn thuisland exploiteert, evenals tankstations voor vloeibare, regeneratieve brandstoffen en waterstof, maar ook e-oplaadstations, zelf.

Sinds december 2017 is OrangeGas ook in Duitsland vertegenwoordigd met het motto "Tank positive", dat gebaseerd is op het Engelse motto "Think positive". In samenwerking met Verbio biedt het Nederlandse bedrijf 100 procent Bio-CNG aan. En ze breiden hun netwerk voortdurend uit. Van de bijna 850 CNG-tankstations die momenteel in Duitsland zijn, is OrangeGas na de overname van de EWE-stations in juli 2020 al ongeveer een vijfde in bedrijf. Na Nederland en Duitsland is CEO Marcel Borger ook in Zweden actief geworden met een duidelijke groeistrategie. In het najaar van 2020 nam hij de CNG-stations in Helsingborg over, waar vanaf het begin 120 bussen op Bio-CNG rijden. Het ambitieuze doel van OrangeGas is om al dit jaar biogas aan te bieden bij ongeveer 30 eigen CNG-tankstations in Zweden.

U probeert CNG-mobiliteit in Nederland en andere landen te stimuleren met de slogan "Tank positief". Hoeveel mensen in uw thuismarkt rijden al met CNG of Bio-CNG?
Marcel Borger, CEO en oprichter van OrangeGas B.V.: We hebben ongeveer 15.000 CNG-voertuigen in Nederland, waarvan ongeveer 13.000 personenauto's en lichte bedrijfswagens, ongeveer 500 CNG- en 1000 LNG-trucks en ongeveer 750 bussen. En het marktaandeel van CNG-voertuigen is momenteel vrij stabiel, ondanks de Corona-pandemie. Het aandeel van de vrachtwagens neemt toe, terwijl het aandeel van de leasewagens afneemt, maar dat van de particuliere CNG-bestuurders neemt toe. 

Wat zijn volgens u de grootste voordelen van CNG-mobiliteit? 
CNG, of in het geval van OrangeGas Bio-CNG, is een betaalbare, betrouwbare energiebron voor iedereen. Het geeft bedrijven de mogelijkheid om snel een groot deel van de schone mobiliteit in hun vloot te integreren. En als je je tank bij ons vult, weet je waar de energie vandaan komt. Veel Nederlanders tussen de 18 en 40 jaar willen schoon rijden, maar kunnen zich geen dure elektrische auto veroorloven of willen meer bereik. Met 180 CNG-tankstations verspreid over het hele land bieden CNG-voertuigen zich aan als een ideaal en betaalbaar alternatief.

Voor alle voordelen: Ook in Nederland is de CNG-mobiliteit traag op gang gekomen. Wat zijn de redenen hiervoor? 
Helaas genieten particulieren geen belastingvoordeel van het gebruik van CNG- en biogasvoertuigen. Kiest u daarentegen voor een elektrisch voertuig in Nederland, dan doet u dat wel. Daarom is er meer vraag naar elektrische auto's - ook als zakenauto, ook al hebben veel mensen dan naast de elektrische auto een tweede auto met een verbrandingsmotor. Daarom is de CO2-uitstoot over het geheel genomen niet gedaald, ondanks het grote aantal elektrische auto's op onze wegen. Zolang de politiek niet dezelfde fiscale stimulansen biedt voor voertuigen die dankzij biogas bijna CO2-neutraal zijn op de weg, zullen elektrische auto's een voordeel en een boom blijven vormen. Daarnaast zijn er ook minder gebruikte CNG-voertuigen op de markt, wat de start van deze slimme aandrijfvariant er niet eenvoudiger op maakt.



Wat zou er moeten gebeuren om CNG-mobiliteit de aandacht te geven die het verdient?
Het zou dezelfde subsidies moeten krijgen als elektromobiliteit. In Amsterdam is CNG-rijden erg populair. Zo hebben we daar bijvoorbeeld het tankstation met de hoogste omzet. Behalve dat het stadsbestuur nu heeft besloten dat iedereen die een elektrische auto koopt ook recht heeft op een parkeerplaats. Aangezien parkeerplaatsen een zeldzaam goed zijn in de hoofdstad, is het duidelijk wat er is gebeurd. Zoiets heeft gewoonweg niets te maken met milieusteun.

Toch bent u massaal gaan investeren in infrastructuur en het netwerk van tankstations. Waarom?
Bij OrangeGas hebben we een oranje droom: we willen niet alleen schone brandstof uit schone bronnen aanbieden, maar we hebben ook de ambitie om de grootste leverancier van schone brandstof in Noordwest-Europa te worden. We zijn in Nederland begonnen met CNG en Bio-CNG, zijn nu al actief op andere brandstofgebieden zoals waterstof en moeten ook uitbreiden voor ons doel. Het maakt ook deel uit van het risicobeheer om niet afhankelijk te zijn van slechts één markt, net als onze investeringen in andere schone brandstoffen.

Andere schone brandstoffen betekent... 
Naast Bio-CNG investeren we ook in de elektrische sector. Hier hebben we in december 2020 het grootste e-oplaadstation van Amsterdam geopend. We zijn ook actief in LNG, LBG en biodiesel en natuurlijk verkopen we ook waterstof. Zo hebben we na het eerste waterstoftankstation in Den Haag eind dit jaar het tweede in Amsterdam geopend.

Is het in Nederland geproduceerde biogas daadwerkelijk voldoende om alle OrangeGas-tankstations van de CO2-neutrale brandstof te voorzien? 
Op dit moment hebben we ongeveer 30 procent biogas van onze eigen productie, en we kopen nog eens 70 procent van het biogas van partners. Maar we blijven onze biogasproductie in Nederland en nu natuurlijk ook in Zweden uitbreiden. Samen met DMT Milieutechniek bouwen we momenteel een grote fabriek in Westpoort bij Amsterdam die biogas zal produceren voor meer dan 5.600 voertuigen of 420 vuilniswagens uit rioolslib. Hierdoor kunnen we ons eigen aandeel aan biogas enorm vergroten en hoeven we maar 20 procent in te kopen. In Duitsland werken we samen met Verbio, zodat we 100 procent biogas aan de pompen kunnen aanbieden.



Terug naar uw uitbreidingsplannen. Je blijft dus ook buiten Nederland groeien. 
Ja, we zijn al enige tijd actief in België en in Duitsland. In de zomer van 2020 hebben we in één klap 75 CNG-tankstations in Duitsland overgenomen. Bovendien zijn we sinds het najaar van 2020 op de Zweedse markt aanwezig. Om onze doelen te bereiken, willen we ook actief worden in het Verenigd Koninkrijk. De CNG- en LNG-markten hebben nog veel potentieel. Dat blijkt vooral als je de verkoop van tankstations vergelijkt met een tankstation in het Mekka van het biogas in Zweden.

Is een OrangeGas tankstation in Zwitserland ook een mogelijkheid? 
Ja, ons doel is om ook in Zwitserland voet aan de grond te krijgen. We willen in 2021 10 tot 12 tankstations in Zwitserland hebben. Dan zullen we zien hoe de markt zich ontwikkelt. We willen een corridor voor schone energiebronnen creëren tot aan Noord-Italië en zo de belangrijkste goederenvervoersroutes kunnen bestrijken.

Bent u met uw groeiende netwerk van tankstations niet bang dat de productie van CNG-voertuigen op een dag kan worden stopgezet, zoals de baas van de VW-groep Diess ooit heeft gedreigd? 
Geen angst, maar er blijft een ongemakkelijk gevoel over. Als de EU echter in de "Green Deal" besluit om ook biogene brandstoffen in de wettelijke voorschriften op te nemen en zich niet alleen op elektromobiliteit te richten, dan zullen er nog steeds CNG-voertuigen worden geproduceerd. Want in een well-to-wheel overweging staan biogasvoertuigen op gelijke voet met elektrische voertuigen. Daarom zullen de fabrikanten, ondanks alle onheilsprofetieën, het voorbeeld volgen.

Hoe ziet u de mogelijkheden voor synthetische brandstoffen en power-to-gas technologie? 
Bent u ook actief op dit gebied? We zijn op dit moment aan het uitzoeken of we moeten investeren in een fabriek die we OrangeGas-Energie-Factory noemen. Het idee erachter: We wekken elektriciteit op in een wind- of zonnepark. Dit wordt aan het net gevoed of gebruikt om waterstof te produceren via elektrolyse. We maken dit vloeibaar of zetten het om in methaan met behulp van CO2 uit onze biogasproductie en kunnen zo synthetisch, hernieuwbaar gas produceren. Tegelijkertijd is een aansluiting op het gasnet gepland. Hierdoor ontstaat een kleine, compacte raffinaderij voor duurzame energie. Deze sectorkoppeling maakt het dan mogelijk om de vraag naar zowel elektriciteit als gas in evenwicht te brengen. Met 90 grote windturbines kunnen we 75 miljoen kilo H2 produceren. Dit kan op zijn beurt worden gebruikt om 45 miljoen kubieke meter biogas te produceren.

Indrukwekkende cijfers...
Daarom willen we dit idee van de OrangeGas Energy Factory implementeren en plannen we momenteel een proefproject met een capaciteit van ongeveer 5 megawatt. De elektriciteit hiervoor komt (lacht) van windmolens - eigenlijk logisch, we zijn Nederlanders! 

TEST MODE